mandag 24. mai 2010

Nye kluter

Jeg ble inspirert av noen innlegg her og herbloggen til Mia.

Teknikken kalles Linen Stitch på engelsk og jeg har ikke funnet noen norsk betegnelse. Det er noe som heter vevstrikk, men så vidt jeg har funnet ut så baserer det seg på rillestrikk - altså at man strikker rett på begge sider. Dette blir en litt annen teknikk.

Kluter er perfekte som prøvekluter for diverse teknikker, så da ble det en i grå og svart Petunia som jeg hadde liggende og pinner 5,5. Teknikken gjør at man kan bruke tykkere pinner enn vanlig for garnet.



Jeg strikket hempe på denne, skjønner egentlig ikke hvorfor... Jeg bruker den jo ikke :)

Nærbilde:



Baksiden, ikke så interessant på denne kluten, men helt grei



Syns dette ble et ganske bra mønster også



Jeg la opp 51 masker på denne, regnet med at det var greit å ha odde antall masker. Jeg tar ALLTID av første maske som om den skulle strikkes rett, og strikker ALLTID siste maske vrang for å få en pen kant på klutene. Kanskje fordi jeg ikke gidder å hekle rundt? En annen ting jeg ALLTID gjør når jeg strikker sånn med to farger og ganske tette striper er å bytte farge slik at jeg tar den nye fargen opp BAK den forrige. Da blir den fin kant der man bytter farge også. Her hvor jeg har 4 pinner mellom noen fargeskift så tar jeg med meg den andre fargen og snurrer trådene en gang, nesten som om jeg skulle byttet til ny farge, slik at det ikke blir så langt sprang. Vanskelig å forklare...

Da blir mønsteret slik:

Legg opp 51 masker.

1. pinne:
Ta av første maske som om den skulle strikkes rett. *Strikk en rett, ta av neste maske med tråden FORAN arbeidet*. Gjenta ** til det er to masker igjen. Slutt av med en rett og strikk siste maske vrang.

2. pinne:
Ta av første maske som om den skulle strikkes rett. *Ta av neste maske på vanlig måte med tråden bak arbeidet, strikk en vrang*. Gjenta ** ut omgangen.

Disse to pinnene er en omgang og strikkes med samme farge. På denne kluten har jeg strikket fargene slik:

To omganger med svart
En omgang med grå
To omganger med svart
To omganger med grå
En omgang med svart
To omganger med grå

Gjenta og avslutt med samme som du begynte med sånn at det blir symmetri.

2 kommentarer:

Mia sa...

Så läckert, tycker bäst om det randiga, ensfärgat ser man inte effekten så bra. Dina klutar har ju super kontraster. Visst måtte man bara pröva sticka detta, men jag borda ha gjort en klut, inte väska, den blir ju aldrig färdig nu som hagesesongen är igang igen ..hittade mönster på långrandiga herresjalar när jag sökte på nettet, kanske något till hösten ?

Quiltefeen sa...

Hei, det var en stilig teknikk.. Må legges til skal-lage-snart-lista mi..:)
Ha en fin helg.
Kristin