lørdag 6. november 2010

Xen-farget fiber blir til enda en Traveling Woman

Jeg har funnet masse nydelig fiber på Etsy! Dette fant jeg hos Picperfic en dag jeg viste ei på jobb hvor jeg finner fiber til det jeg spinner. Hun likte denne fargen, og siden hun dessverre skal slutte snart så fant jeg ut at hun skulle få et Traveling Woman-sjal i denne fiberen:



Dette er 70% Superfine Merino ull og 30% Mulberry Silke, ca 200 gram, en helt utrolig deilig og myk fiber. Jeg hadde bare lyst til å kose med den... Den var litt vond å spinne, men jeg tror jeg burde gjort litt bedre jobb med fiberen i forkant av spinningen. Fargen kalles Xen - nydelig myk brunfarge og en dus lekker turkis. Jeg tror også at jeg må ha litt mer lys når jeg spinner senere, for jeg har gitt litt mye sno i tråden slik at den ble litt korketrekker noen plasser. Dette ble ikke helt borte da jeg tvinnet til to-tråds. Men garnet fikk en nydelig glans og "tyngde" ("fall", "drape"). Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men det er sånn som enkelte plagg har som faller pent. Jeg klarte selvfølgelig å glemme å ta bilde av disse hespene også før jeg kastet meg i strikkingen, men passet på å få tatt bilder før gaven ble gitt bort.

Se glansen!



Jeg syns jeg fikk til spissene bedre denne gangen, jeg felte av på en litt annen måte enn vanlig avfelling. Jeg brukte den samme som jeg gjør på vrangborden på Jette-sokkene, altså strikker en vrang, strikker en vrang, setter disse tilbake på venstre pinne og strikker de vrang sammen. Strikker en vrang, setter de to maskene på høyre pinne over på venstre og strikker de vrang sammen. Eller strikker en rett, setter de to maskene på høyre pinne over på venstre og strikker de vridd rett sammen. Her er det jo mest vrange masker men det funker likevel, og avfellingen ble mye løsere uten å bli slaskete.



Nydelig farge og glans, jeg er helt forelsket i denne...





Er det ikke vakkert?



Jeg er veldig fornøyd med dette mønsteret til å lage sånne små sjal man kan bruke som skjerf på vinteren, men kan godt tenke meg en liten variasjon snart, så tips til andre lignende sjal mottas med takk!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Liker ikke sjal. Ikke mente det denne er ikke fint men jeg har ingen bruk for slike sjal. men har hørt og ser det denne er fint å strikke og bruker. men det er ikke samme slik du strikke....tullprat er det...jeg kan ikke hjelper det det er kalt og snø hele dag....allerede 30 cm nå, grrrrrr....
http://www.knitty.com/ISSUEwinter09/PATTcitron.php

hilsen Betje

Kozemor sa...

sjalet ble knallfint og garnet nyyyyyydelig!!!!! Må få begynt å bruke rokken mer selv.... den er blitt veldig forsømt i det siste stakkars, i alle julegavestrikkingen. Har en del strikk fram til februar fortsatt men satser på å få rokket litt framover! Savner det

picperfic sa...

ohh that looks so gorgeous!

Bodilmor sa...

Innmari lekkert ble det!!!
Tror nok jeg må få enda litt mer fart på pinnene og strikke meg et slikt travelling woman jeg også etterhvert.

Og garnet er også utrolig flott!!!

Mia sa...

Som sagt Jette, jag är bara jätteimponerad av vad du får till!!