søndag 16. januar 2011

Shetland Hap Shawl - babyteppe

Vi har noen vi kjenner som får en etterlengtet baby om ikke lenge, og da er det vel på sin plass med et babyteppe. Jeg har forelsket meg i disse Shetlandssjalene som også brukes som babysvøp, blant annet av Prinsesse Mary i Danmark - hun hadde selvfølgelig to da hun dro hjem med tvillingene sine :-)

Jeg har brukt denne oppskriften pluss denne boka på dette teppet.

Dette teppet er strikket i Baby ull fra Sparkjøp og jeg brukte 10 nøster (500 gram). Det siste nøstet var så vidt påbegynt, men 9 ville vært for lite for meg. Jeg syns også disse teppene burde strikkes i shetlandsull, men da tviler jeg på at det ville blitt brukt like mye. Derfor bruker jeg babyull som kan vaskes på 40 grader.

Her er det brettet i to, det var ikke plass til hele på bordet vårt. Jeg målte teppet til ca 125 cm bredt.



Brettet ut:


Detalj av sammensyingen i hjørnet med Herringbone-stitch




Kantborden:





Detalj av opptak av masker fra midt-kvadratet. Gjort litt annerledes enn i oppskriften med et litt annet resultat. Litt mere likt sammensyingen i hjørnene og overgangen mellom hovedborden og kantborden.



2 kommentarer:

CosiFanTutta sa...

Nyydelig teppe!! Litt av et arbeid, imponerende!

Hanne`s lille hule sa...

Så nydelig det var:-)Skulle ønske jeg fikk til disse engelske oppskriftene..