søndag 22. mai 2011

Lavkarbo ostekake

Jeg har lagt ut denne oppskriften på et lavkarbo-forum før, men har nå oppdatert den litt og fått tatt noen bilder, så derfor tenkte jeg å legge den ut her også.

Etter at jeg bakte en Suksessterte til 17. mai så tenkte jeg at den bunnen kunne egne seg som bunn på ostekaka også - så derfor ble det testet. Brukte halve oppskriften til ostekaka.

Bunn:

3 eggehviter
125 gram mandler
1 dl Sukrinmelis
en dæsj med flytende Natreen

Mal mandlene på mandelkvern.
Pisk eggehvitene stive med sukrinmelis og smak til med flytende Natreen. Det er viktig at man smaker seg litt frem til hvor mye søtning man ønsker å bruke. Opplevelsen av søtningsmiddel varierer veldig, og jeg foretrekker en blanding av Sukrin og flytende Natreen.
Bland malte mandler inn i de stivpiskede eggehvitene. Ikke rør mer enn nødvendig, men nok til at alt er blandet.

Ha i en springform med bakepapir over bunnen, jeg bruker en med diameter ca 22-23 cm, og stek i ovnen på nederste rille på 180 grader i 25 minutter. Følg litt med på slutten så den ikke blir brent.



La bunnen bli avkjølt før du lager resten.

Fyll 1:

500 gram kremost (2 1/2 pakke Philadelfia eller 4 pakker Tine Kremost) - bruk den fete typen
0,6 dl sukrin
2 store eller 3 små egg

Jeg brukte Tine Kremost sist. Det kan virke som den er lettere å få pisket så den blir stiv. Piskes sammen med miksmaster eller kjøkkenmaskin med kniv. Jeg vil tro at stavmikser ikke får massen stiv nok.



Her er fyllet etter å ha pisket en stund. originaloppskriften sier 3 minutter i kjøkkenmaskin med kniv, jeg brukte miksmaster sist og det gikk raskere.



Ha i formen oppå nøttebunnen og sett i ovnen på 190 grader i 20 minutter, ca midt i ovnen.



Ferdigstekt 1. lag:



La det første laget hvile i 15 minutter mens du lager det neste.

Fyll 2:

2 beger rømme
0,6 dl sukrin
Vaniljestang

Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Putt alt i kjøkkenmaskinen igjen og miks godt eller bruk miksmasteren. Dette skal også bli kremete.





Ha over kaka, glatt pent på toppen og ha inn i ovnen på 250 grader i 10 minutter. Det øverste fyllet er ganske skjelvende når du tar den ut, men ikke flytende.



Så skal kaka avkjøles, helst 5-6 timer i romtemperatur og kjøleskap 12 timer før pynting. Jeg lar den stå på benken så lenge jeg kan før jeg setter den i kjøleskapet over natta.



Så skal kaka pyntes. Jeg bruker bær og gele på toppen og oste/smørkrem på sidene.

Gelelokk:

6 plater gelatin
3 dl ublandet Fun Light saft (Bringebær)
Bær (bringebær eller annet) Litt usikker på mengden her - men nok til at det ser pent ut på kaka :)

Bløt gelatinplatene i kaldt vann i 5-7 minutter. Klem ut vannet og varm dem i en liten kjele til de smelter. Ha i saften litt etter litt. Ta gjerne med saften fra bærene hvis de har vært frosset. For å forhindre at toppen på kaka løser seg opp og du får små biter av fyllet svevende rundt i geleen (ikke pent) så brukte jeg en skje og hadde på et tynt lag over kaka, plasserte bærene før jeg satte kaka i kjøleskapet. Dette første gelelaget stivner fort og resten av geleen er fremdeles flytende i kjelen når det har stivnet.



Så resten av geleen oppå og inn i kjøleskapet igjen. La kaka stå der til geleen er stivnet godt.



Når geleen er stiv tar du kaka ut av formen. Skjær med en kniv langs kanten først, ta av ringen av springformen. Nå bruker jeg å ta av bunnen siden jeg ikke liker bakepapir i maten... Sist brukte jeg et "bakepapir" av silikon over geleeen og et fat oppå der, snudde kaka på hodet og fjernet bunnen og bakepapiret. Så la jeg et fat over bunnen og snudde hele kaka tilbake med bunnen ned. Da var det lett å fjerne fatet over gelelokket og bakepapiret i silikon satte ikke merker i gelelokket. Det går kanskje an å bruke vanlig bakepapir også. Før har jeg bare snudd den på et fat, men det har en tendens til å "suge seg fast" i gelelokket. Det løsner som regel greit da... :)

Og så er det tid for ostekrem!

Ostekrem:

1 boks (200 gram) Philadelphia
160 gram smør
1 dl Sukrinmelis
en dæsj med flytende Natreen
Noen dråper vaniljeessens

Kremosten og smøret må ha romtemperatur før alt blandes sammen. Smak til med flytende Natreen og vaniljeessens. Vaniljen tar litt av smørsmaken.



Jeg tok kremen i en sprøytepose og la den litt i kjøleskapet før jeg sprøytet denne oste/smørkremen opp på sidene av kaka, siden de ikke ser så fine ut etter at den er tatt ut av forma.

På dette tidspunktet fikk jeg det litt travelt, for folkene som skulle ha kake skulle ha mat også... Så jeg glemte å ta bildet av kaka ferdig pynta!

Men sånn ser det ut dagen etterpå:





Kaka smaker godt dagen etterpå også! Her ser du at det er to lag:



Vel bekomme :)

Ingen kommentarer: