fredag 30. desember 2011

5. Spinnerens Hjem Lotteri!

Forumet Spinnerens Hjem har for 5. år på rad sitt lotteri, men dette er første gang jeg deltar. Vi skal svare på en del spørsmål, så da begynner jeg bare :-)

Hva har du lært om fiber/spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året?

Jeg lærer i grunnen hver gang jeg spinner - siden jeg syns jeg er nybegynner fremdeles. Det jeg har lært mest om er vel at resultatet ikke bestandig blir som jeg hadde tenkt! Jeg bestilte en del merino-fiber fra Tyskland (1 kg, 35 farger) og sorterte det etter hva jeg syns passet sammen. Det ble jo brukbare ting, men jeg er ikke heeelt fornøyd med alt...





Hva har du prøvd nytt?

Jeg har prøvd en ny type fiber, Wensleydale som jeg bestilte fra Mazter på Etsy i fargen Walking on the Sun. Siden jeg har holdt meg mye til BFL-fiber før var dette spennende for meg.



Hvordan har du presset deg selv ut fra din "comfort zone" til nye utfordringer?

Jeg syns i grunnen alt er litt utenfor min "comfort zone" fremdeles, men føler meg litt mer komfortabel med den kjente BFL-fiberen og syns Wensleydale-ulla var spennende.

Har du funnet at du spesielt likte noen fiber/redskaper eller ikke likte noe? Hvorfor eller hvordan?

Jeg er fremdeles veldig glad i rokken min! Det er en Kromski Fantasia, og den er så fiiin! Den ble ennå finere da jeg fikk mørke spoler til den til bursdagen min i år. Og så tror jeg den er lett å spinne på (jeg VET jo ikke, for jeg har ikke prøvd så mange andre). Jeg liker bedre å spinne på rokk enn håndtein, for jeg blir ikke så sliten av rokken. Håndteinen går mer ut over skuldre og nakke, men nå har jeg bare prøvd den ene jeg har også. Den har nok gått i gulvet noen ganger og kroken har blitt slått skjev. Men jeg er likevel glad i den, for det var den jeg begynte å spinne på :-)



Hva har du fortsatt lyst å lære eller der det noe du er nysjerrig om?

Jeg skulle gjerne prøvd fiber som er forberedt på andre måter enn de jeg har prøvd til nå. Kanskje noe som er kardet på kardemaskin? Jeg har bare prøvd sånne fletter som er kammet(?) og så har jeg lyst å se/prøve ulike teknikker som Long Draw og lære mer om forskjellen på woolen og worsted for jeg tror jeg gjør noe midt i mellom, selvlært som jeg er.

Hva er det du er mest stolt av i spinning/bruk av ditt håndspunnet garn i det siste året?

Jeg syns jeg har blitt flinkere til å få et jevnt garn, og så har jeg fått brukt garnet jeg har spunnet. Som disse tingene:



Hva jeg vil ha hvis jeg vinner?

Fiber! Gjerne noe jeg ikke har prøvd før. Man kan ikke få for mye fiber vel??

Tusen takk til Trenchwork på forumet som arrangerer dette lotteriet hvert år!

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Så mye flott du har fått til i løpet av året, og så jevnt du spinner =) Lotteriet er spennende, gleder meg til å se hvem som vinner =)

Mia sa...

Jag är helt enig, du spinner så jämna fina garn. Lycka till och gott nytt år :)

Rhonna sa...

Jeg er helt enig med de andre, Jette: du har utrolig mye fint her! Og, det som er enda mer morsomt er å se hvor flink du har blitt å bruke garnet ditt! :-) Jeg må helt ærlig si at det er noe jeg får gjøre litt for lite. Men den dagen kommer. ;-)

Jeg forstår at BFL ligger i din comfort zone. :-) Wensleydale er helt annerledes, som med de andre longwools. Jeg kunne tenke at du ville finne en fin "single coat" Shetland også veldig behagelig og fort ha 2 fiber innenfor din comfort zone. Romney burde du også prøve siden den er en slags overgang mellom longwools og andre ull typer.

Men jeg gleder meg å se hva du tenker neste år! :-)

AUTOMOTIVEFASHION sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Kaninen sa...

Kunne ikke vært mer enig med de andre. utrolig lekre garn og ferdige produkter.